زعفران سرگل چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

زعفران سرگل

باور ذهنی اغلب افراد از زعفران همان زعفران سرگل است که به نام‌های سرقلم، سر ریشه و ممتاز بکار می رود.نام ‌های دیگر زعفران سر گل عبارتند از: زعفران ممتاز قائنات – زعفران ممتاز – زعفران سر ریشه – زعفران سرقلم و… دلیل اینکه نام شهر ها را همراه با نوع آن می آورند مثل زعفران قاینات تا اصیل بودن آن مشخص شود.
قسمت خالص زعفران که قرمز رنگ است و بالای تار زعفران قرار دارد سرگل گفته می‌شود و دلیل این نامگذاری نیز این است که این قسمت جدا شده از تار زعفران در بالاترین قسمت تار زعفران قرار دارد. به زعفران سرگل زعفران ممتاز نیز گفته می شود زیرا کلاله های قرمز رنگ بدون سفیدی و بدون به هم چسبیدگی جدا شده از تار زعفران و دارای رنگ دهی بالا به دلیل نداشتن خامه و سفیدی می باشند. زعفران سرگل با عیار های متفاوت در فروشگاه اینترنتی زعفران آذربو موجود می باشد، بهترین عیار رنگدهی زعفران سر گل ۲۷۰ می باشد با توجه به عیار زعفران سر گل قیمت آن متفاوت است.

مزایای زعفران سرگل

  • قیمت مناسب نسبت به مدل های زعفران
  • رنگدهی بالا و قدرتمند
  • ارزش بالای صادرات به خارج

روش تهیه سرگل

این نوع زعفرون از روش الک کردن و نیز پاک کردن زعفران پوشال و یا دخترپیچ به دست می آید و در  آن فقط کلاله زعفران دیده می شود. در فرایند تبدیل زعفران پوشال و دخترپیچ به سرگل امکان شکستن کلاله هست و صورت می گیرد. بنابراین در این نوع زعفران مقداری شکسته و گاهی نرمه زعفران دیده میشود که بر اساس مقدار نرمه و شکسته موجود در آن به نوع درجه یک و یا درجات پایین تر تقسیم بندی می شود.

خصوصیات سرگل

۱- کلاله ها کاملا از هم جدا
۲- کلاله بدون ذره ای سفیدی و کلاله قرمز می باشد
۳- خوش رنگ و خوش شکل
۴- به هم چسبیده نیست
۵- رنگ آن تمام قرمز است
۶- رشته های کلاله ضخیم است
۷- میزان کروسین و سافرانال بسیار بالاست.
و اما زعفران سر گل چگونه از گل جدا و پاک می شود؟ برای پاک کردن گل زعفران باید ابتدا گلبرگ های گل را پر کرد و تار زعفران را از وسط گلبرگ ها بیرون آورد و سپس می توان یکی یکی کلاله های تار  زعفران از قسمت قرمز رنگ آن را از ریشه جدا کرد و یا با روی هم گذاشتن منظم زعفران با قیچی کلاله های قرمز رنگ را جدا کرد و سپس اقدام به خشک کردن زعفران سر گل نمود.
کُلاله: مهم‌ترین بخش گل زعفران است که «زعفران» از آن بدست می‌آید. «کلاله» به بخش‌های مختلف « سرگل »، «زعفران پوشال»، «زعفران دسته»، و «زعفران کُنجه» تقسیم می‌شود. مرغوبترین زعفران از « زعفران سر گل » کلاله بدست می‌آید که سرخ‌ترین بخش آن است. رنگ کلاله که به میزان کارتنویید و لیکوپن موجود در آن بستگی دارد، از قرمز پررنگ تا نارنجی کمرنگ دیده شده‌است. به قسمت خالص زعفران که در انتهای تاز زعفران قرار دارد زعفران سرگل می گویند.که اکثر افراد برای استفاده خودشان از این مدل زعفران استفاده می کنند.این مدل زعفران دارای رنگ طبیعی و کلاله های نسبتا ریزتری می باشد و از سفیدی بر خوردار نمی باشد در فروشگاه ما با آزمایش این مدل زعفران کروسینی که بدست آمده است ۲۵۰ می باشد و برای صادرات هم می شود از آن استفاده کرد.
زعفران سرگل ادویه ای خوش رنگ و بو و اصیل ایرانی است. همچنین این ماده یکی از گزینه‌هایی است که هنگام تهیه خوراکی‌ زعفرانی در دستور تهیه آن‌ها دیده می‌شود. از غذاهای خوش طعم گرفته تا انواع دسرها و حتی نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های ‌گیاهی آرامش بخش. فارغ ازدستور تهیه‌هایی که باغبوم برای شما فراهم کرده، اضافه کردن زعفران به هر غذا یا دستور تهیه‌ای می‌تواند عطر و طعم فوق‌العاده‌ای به ماحصل دستپختتان بدهد. بگذارید یک راز مهم در آشپزی را به شما بگوییم. هر زمان که احساس کردید غذایی که تهیه کرده‌اید رنگ و بوی دلخواهتان را نگرفته است‌، زعفران سرگل آدربو را به آن اضافه کنید تا طعم و کیفیت عالی را احساس کنید.

تفاوت زعفران پوشال و سرگل 

تفاوت زعفران پوشال و سرگل در میزان کلاله و خامه آن است که رنگ دهی این دو محصول را متفاوت کرده است اما از سرگل زعفران بیش از سایر زعفران ها استفاده میشود و از نام های دیگر آن میتوان به زعفران ممتاز، سرریشه، سرقلم اشاره کرد. زعفران سرگل کیفیت مناسبی دارد و تیم ما قبل از ارسال محصول کیفیت و رنگ دهی آن را تست و آزمایش میکنند. میزان تقلب در نوع سرگل زیاد است و دلیل آن رایج بودن و قیمت آن است که از کاکل ذرت نیز به این منظور استفاده میشود. برای تشخیص اصل بودن آن روش های متعددی هست اما شما با خرید از برند های معتبر و همچنین از افراد و فروشگاه های معتبر میتوانید از سلامت و کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. در هنگام خرید زعفران سرگل توجه کنید که رنگ کلاله آن قرمز تیره باشد.

به طور خلاصه برای تشخیص اصل بودن و عدم وجود رنگ در آن میتوان چند کلاله را داخل آب سرد ریخته و منتظر ماند. راه دیگر تشخیص زعفران استفاده از کاغذ است. مقداری از کلاله ها را لای کاغذ تا شده بریزید و منتظر بمانید زعفران اصل و بدون رنگ چربی پس نمیدهد. میتوانید زعفران را کمی بجوید زعفران اصل کمی طعم تلخی دارد.

قیمت زعفران سرگل

قیمت این نوع زعفران معمولا بر اساس مقدار داشتن نرمه و کوچک و بزرگ بودن قلم ها متفاوت است. هرچه مقدار نرمه کمتر و قلم های ان درشت تر باشد قیمت بیشتر است و به همین نسبت هرچه نرمه بیشتر و قلم های آن کوچکتر و ریزتر قیمت آن کمتر است. جهت خرید زعفران سرگل با ما تماس بگیرید.

زعفران سرگل قاینات

آخرین محصولات زعفران سرگل

مشاهده همه …