آموزش خشک کردن زرشک تازه | فروشگاه اینترنتی آذربو

آموزش خشک کردن زرشک تازه

خشک کردن زرشک

زرشک دارای قدمت ۲۵۰۰ ساله است و بسیار خوش رنگ و خوش مزه است و خواص دارویی بسیاری دارد. زرشک طبع سرد و خشک دارد و هم به صورت تازه و هم به صورت خشک استفاده می‌شود و بیشترین زرشک در خراسان جنوبی به عمل می آید ۹۷.۸درصد زرشکه ایران در این منطقه به عمل می آید و در منطقه خراسان جنوبی افراد زیادی زرشک را در منزل خشک می کنند و می توان آنها را در غذا مربا و آب زرشک به کار برد،. زرشک برخلاف دیگر میوه‌ها که تازه آن شناخته تر شده است میوه خشک زرشک بیشتر در فرهنگ غذایی ما جایگاه پیدا کرده است.

روش خشک کردن زرشک تازه
روش خشک کردن زرشک تازه در خانه

زرشک تازه را باید خشک کرد تا از کپک زدن و فاسد شدن آن جلوگیری کرد. زرشک تازه به سه روش:
۱- آفتاب خشک
۲-سایه خشک
۳- صنعتی خشک می‌شود.
در صنعتی و آفتاب خشک رنگدانه زرشک آسیب می بیند و کیفیت رنگ زرشک کاهش پیدا می کند.
زرشک تازه در ابتدای پاییز و به همین تاریخ که اکنون این مطلب برای شما جمع آوری شده یعنی دهم مهرماه سال ۱۳۹۹ در شهر ما قاینات موقع برداشت زرشک می باشد، که تا اواخر آبان ماه این روند ادامه دارد و اکثر کشاورزان قائنات درگیر زرشک چینی می باشند.

شما در هر کجای ایران عزیز که هستید می توانید زرشک تازه را خریداری کرده و در منزل با آموزشی که در این مقاله داده می‌شود آن را خشک کنید.
روش اول:
شاخه های زرشک را در مکانی تاریک که دارای تهویه مناسب برای جریان هوا باشد آویزان می کنید، جریان هوا از کپک زدن زرشک جلوگیری می‌کند.
در این روش ممکن است خشک شدن زرشک ماه ها طول بکشد.
و معمولاً در منطقه خراسان جنوبی کشاورزان ۴ تا ۶ ماه زرشک را در تالار ها و سالن های بزرگ می گذارند تا به خوبی خشک و پفکی شود، پس از خشک شدن زرشک به راحتی با تکان دادن شاخه ها دانه‌های زرشک جدا می‌شود خشک شدن کامل و اصولی زرشک باعث می شود تا در زمان نگهداری خراب نشود، و همچنین می‌توان زرشک را در معرض نور خورشید گذاشت البته نور آفتاب موجب تیره تر شدن رنگ زرشک می شود و رنگ آنها آسیب می‌زند.
روش دوم:
دانه های زرشک را از شاخه جدا کرده و شستشو دهید و دانه های آن را آب بکشید و صبر کنید آب آن گرفته شود. زرشک ها را روی پارچه‌ای و در سایه پهن کنید تا خشک شوند و می توان از پنکه هم استفاده کرد جهت خشک کردن زرشک هر چند وقت یکبار زرشک را زیر و رو کنید تا زودتر خشک شود و به هم نچسبند، و رنگ زرشکی که به این روش خشک شود از رنگ زرشکی که به روش قبل خشک شده است کیفیت کمتری دارد.
روش سوم:
همانند روش قبل زرشک ها را از شاخه جدا کرده و شسته سپس درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود سپس روی یک پارچه پهن کرده تا رطوبت آن گرفته شود بعد از چند ساعت زرشک ها را روی سینی ریخته و کنار بخاری گذاشته تا سریع‌تر خشک شوند.
از این سه روش خشک کردن زرشک می‌توان نتیجه گرفت که بهترین نوع زرشک زرشکی است که در مکان تاریک و دور از نور مستقیم خورشید دارای تهویه مناسب جهت جریان هوا و به صورت آویز خشک شود(روش اول ) این نوع زرشک از بهترین رنگ کیفیت برخوردار است این روش خشک کردن زرشک ماه‌ها به طول می انجامد.
روش نگهداری زرشک تازه:
زرشک را در آبکش بریزید و پس از خروج آب اضافی درون یک ظرف در بسته در فریزر بگذاریم.
روش نگهداری زرشک خشک بازاری:
زرشکی را که خریداری کرده ایم پاک کرده و به مدت ۱۰ دقیقه درون یک ظرف با آب خیس کنید تا گرد و خاک آن ته نشین شود سپس آن ها را درون یک آبکش بریزید و پس از مدتی آن را بسته بندی و در فریزر بگذارید، نگهداری در یخچال و فریزر باعث جلوگیری از سیاه شدن زرشک می‌شود.

خشک کردن زرشک تازه
خواص زرشک:
درمان کبد چرب
تقویت قلب
پاکسازی کبد و کیسه صفرا
بهبود ترشح صفرا
کاهش فشار خون و کلسترول بالا
درمان کم خونی
بهبود التهاب پوستی
و غیره میباشد.
جهت خرید زرشک قاینات و خراسان جنوبی می‌توان در صورت وجود زمان و انرژی و هزینه کافی به محل تولید آن یعنی خراسان جنوبی حضور پیدا کرد و زرشک را مستقیم از کشاورزان و تولیدکنندگان خرید کرد. اما این امر تا حدودی اگر فقط برای خرید باشد واقعا صرف هزینه و انرژی است، ما برای شما سایت فروشگاهی فراهم کرده‌ایم تا زرشک شهرمان ( قاینات) را به قیمت بازار قاین و بهترین کیفیت خریداری کنید.
محصولات موجود در سایت فروشگاهی ما با تمامی مجوزهای صادرات، استاندارد و سیب سلامت می باشد، و نماد اعتماد درج شده در پایین سایت نشان از هویت و اصالت مجموعه ما دارد.
دفتر مرکزی واقع در خراسان جنوبی شهرستان قاینات حاشیه میدان طالقانی مجتمع طلای سرخ طبقه همکف پلاک ۱۰ با شماره تماس ۰۵۶۳۲۵۲۴۳۶۰
در این سایت سعی شده تا قیمت محصولات استراتژیک شهرمان قاین با قیمت مناسب و کیفیت عالی به دست شما سروران گرامی برسد.
اعتماد شما اعتبار ماست✔️

امیدوارم مطالب ذکر شده مورد توجه شما قرار گرفته باشه. هدف ما در این مقالات این است که شما خرید زعفران از کشاورز را به سادگی انجام دهید برای تهیه زعفران سوپر نگین زعفران سرگل و خرید زعفران نگین با آذربو زعفران همره باشید تا از کیفیت برتر مجموعه ما، بهره مند شوید.

×

سلام!

با ما در WhatsApp گپ بزنید یا برای ما ایمیل بفرستید به info@saffronazarbo.ir

 

×