با روش های کاشت پیاز زعفران آشنا شویم | فروشگاه اینترنتی آذربو

با روش های کاشت پیاز زعفران آشنا شویم

پیاز زعفران

روش کاشت پیاز زعفران تاثیر مستقیم بر عملکرد زعفران دارد. که به بررسی آنها می پردازیم.

۲ نوع مرسوم کاشت پیاز زعفران 

روش کُپه ای :
در این روش ۱۰تا۱۵ عدد پیاز زعفران (بُنه)در فاصله ۲۰ سانتیمتر روی ردیف و فاصله پشته ها از یکدیگر ۲۰ سانتی متر و در عمق ۲۰ سانتی متری زمین کاشته می شود.
روش ردیفی :
در این روش هم به این صورت که ۲ تا ۳ پیاز زعفران به فاصله ۷ تا ۱۰ را به صورت ردیفی و فاصله ردیفها ۲۰ سانتیمتر و در عمق ۲۰ سانتیمتر خاک قرار می دهند به این روش کاشت تسبیحی نیز می گویند.
کاشت کرتی(باغچه ای) گرچه در مقایسه با روش ردیفی در دو سال اول دارای عملکرد بهتری می باشد، ولی در سال‌های بعد به علت فاصله کمی که پیاز ها از همدیگر دارند، پیازچه کمتری را تولید می‌کند و بنابراین عملکرد گل زعفران هم به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند.

 

 

مزیت دیگر کاشت کرتی نسبت به کاشت ردیفی این است که احتمال سرمازدگی پیاز زعفران در کاشت جوی پشته(برگرداندن خاک برو روی پیاز) بیشتر است، که برای این کار هم می‌توانید کود دامی هر سال به عمق نیم تا یک سانتیمتر به خاک اضافه کنید. مزیت دیگر ای کاشت جوی پشته نسبت به روش کپه ای این است که در کاشت ردیفی همه عملیات کشاورزی اعم از کاشت و داشت و برداشت بهتر انجام می‌گیرد و در نتیجه باعث افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین صرفه‌جویی در وقت می گردد. در سال‌های اخیر به دلیل استفاده از ادوات مکانیزه، روش ردیفی از مطلوبیت بیشتری برخوردار شده است و هر ساله درصد بیشتری از مزارع با این روش کاشته می‌شود، میزان عمل کرد نشان می‌دهد که تفاوت زیادی و محسوسی بین این دو روش در سال‌های سوم به بعد وجود دارد. تراکم پیاز در واحد سطح، بستگی به نوع و روش کشت و همچنبن اندازه بُنه متغیر بوده و بر اساس اطلاعات موجود بین ۵ تا ۱۰ تن در هکتار متغیر است.
گروهی از محققان و کشاورزان پیشرو، به منظور بررسی تاثیر تراکم بُنه، یا فواصل کاشت بر عملکرد زعفران، تحقیقی به مدت پنج سال زراعی انجام داده و نتیجه گرفتند که: با افزایش تراکم کاشت، عملکرد زعفران به طور معنی داری افزایش می‌یابد و تراکم حداقل ۱۰۰ پیاز در هر متر مربع توصیه شده است. بهترین نوع روش کشت، کاشت ردیفی با فاصله طولی ۵ سانتیمتر بین هر پیاز (دانه تسبیحی) و فاصله بین ردیفها ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر گزارش شده است. بر اساس پژوهشها بهتر است برای کاشت مجدد از پیازهای بالای ۸ گرم استفاده کنید زیرا پیازهای بالای هشت گرم در همان سال اول از گلدهی مطلوبی برخوردار هستند.

کاشت پیاز زعفران
نتیجه گیری :
به طور کلی روابط رعایت موارد زیر اصلی‌ترین عامل موفقیت برای برداشت زعفران در واحد سطح می باشد.
آماده سازی زمین قبل از کاشت:
۴۰ تا ۸۰ تن کود دامی فرآوری‌شده (پوسیده) با توجه به بافت خاک و آنالیز اولیه به علاوه ۲۰۰ کیلو کود فسفات آمونیوم بعلاوه ۲۰۰ کیلوگرم سولفات پتاسیم در هکتار، به ترکیب اولیه خاک مزرعه اضافه گردد.
انتخاب پیاز مناسب جهت کاشت :
توصیه می شود حتماً از پیاز هایی با وزن بیش از ۸ گرم استفاده کرد چرا که از درصد گل اوری بالاتری برخوردار هستند.
زمان و نحوه جمع آوری پیاز در مزرعه:
توصیه می‌شود پیازها را به صورت خشکه کَن در خرداد ماه (مصادف و پایان دوره رشد برگی زعفران)، از مزرعه اصلی تهیه شود.

تاریخ کشت پیاز زعفران :

توصیه می‌شود به طور تقریبی در خرداد ماه نسبت به کشت مجدد پیاز اقدام گردد. آماده سازی اولیه پیازها جهت کشت بهتر است قبل از کاشت با سموم قارچ کُش و کنه کُش به صورت کامل ضدعفونی شود.

تراکم پیاز زعفران جهت کشت :

توصیه می‌شود پیاز زعفران را تا حد امکان با حداکثر تراکم ۵ تا ۱۰ تن در هکتار کشت شود( دوره برداشت چهارتن ۵ ساله). با رعایت همین نکات ساده به همراه محلول پاشی و استفاده از کود فرآوری شده به صورت فصلی، می توان رکورد تولید زعفران را در واحد سطح شکست.
امیدوارم مطالب ذکر شده مورد توجه شما قرار گرفته باشه. هدف ما در این مقالات این است که شما خرید زعفران از کشاورز را به سادگی انجام دهید برای تهیه زعفران سوپر نگین زعفران سرگل و خرید زعفران نگین با آذربو زعفران همره باشید تا از کیفیت برتر مجموعه ما، بهره مند شوید.

×

سلام!

با ما در WhatsApp گپ بزنید یا برای ما ایمیل بفرستید به info@saffronazarbo.ir

 

×